Nettsiden din er sentral i den digitale kommunikasjonen

Tips til nettsiden

1. Prioriter nettsiden

Virksomhetens rammebetingelser er i konstant forandring, og du må hele tiden tilpasse deg til målgruppens preferanser og kundereise, de behov målgruppen har, og deres adferd på nett. Derfor er det viktig at du også prioritere nettsiden og hele tiden sikre at besøkerne finner riktig innhold. Analyser brukernes adferd, hvordan de finner veien til nettsiden din og hva de søker på.

2. Skreddersy innhold for målgruppen

Skreddersy innholdet på nettsiden for målgruppen. Hva forventer de å finne på nettsiden? Gjør det enkelt å finne riktig informasjon gjennom intuitiv navigering og god søkefunksjonalitet. Bruk et språk og en tone som er tilpasset målgruppen.

3. Content marketing

Innholdsmarkedsføring er en strategi som går ut på å engasjere kunder slik at du bygger langsiktige relasjoner som har en målbar forretningsverdi. Hensikten er å få kunder til å foreta lønnsomme handlinger på sikt. Innholdsmerkedsføring kan forbedre den organiske trafikken til nettsiden og dine øvrige digitale kanaler. Gjennom å lage nyttig innhold til alle fasene i kjøpsprosessen for dine eide kanaler, vil potensielle kunder komme til deg, og du trenger ikke å nå ut til dem. Nettsiden kommer seint i kjøpsprosessen, så her bør det være stor fokus på å hjelpe potensielle kunder å ta riktig beslutning

4. Merkevarenbygging

Pass på å følge merkevareplattformen / merkevarestrategien, og lev opp til dine kundeløfter også på nettsiden.

5. Teknisk SEO

Sikre at teknisk SEO er i orden. Teknisk SEO handler om å hjelpe søkemotorene med å få tilgang til, lese, forstå og indeksere (lagre) nettsiden din – på en effektiv og korrekt måte. Det er en forutsetning for at du blir synlig i søkeresultatet. Noen av de ting du bør gjøre er å verifisere Google Search Console (GSC), se til at du har SSL sertifikat og HTTPS, sjekk at nettsiden er responsive og har  unike landingssider med statisk url. 

6. On-page og Off-page optimalisering

On-page SEO er å optimalisere selve innholdet på siden for søkemotorer. Det omfatter bl.a å optimalisere tittel-tags, innhold, interne lenker og url. Se også til att inneholdet på siden ladder raskt, og at siden innholder samme søkeord som målgruppen din søker på (aller helst i headingen på artikkelen). At innholdet er relevant er også viktig og at click-through raten ikke er for lav (tiden besøkerne bruker på siden). 

7. Call to action (CTA)

Målet er å guide besøkeren i kjøpsreisen. Over 80 % av alle kundereiser starter med å søke å finne informasjon på nett. Når du endelig får besøk på nettsiden din er sannsynligheten stor at besøkeren er i slutten av kjøpsreisen. Se til at du har tydelige CTA som guider besøkeren til å utføre en aktiv handling. For eksempel kontakte dere, legge igjenn informasjon om seg selv når de laster ned verdifull informasjon, melder seg på nyhetsbrev eller tester en gratisversjon.

8. Lenke flittig

Se til å lenke til nettsiden fra sosiale medier, nyhetsbrev og andre eide kanaler. Det er bra for rangering i søkemotorer og genererer større trafikk til nettsiden. Lenke også fra nettsiden til andre sider som har innhold relevant for virksomheten din. Det hjelper søkemotorer å finne ut av hva siden din egentlig handler om og hjelper søkemotorer med indeksering av nettsiden din.

9. Digitale strategier

Og så til slutt, lag strategier og planer for digitale medier der du beskriver hvordan du skal arbeide med nettsiden. Få ting inn i et system som gjør at du arbeider målrettet med nettsiden og digitale medier i øvrig. 

Trenger du hjelp?

Trenger du hjelp til å lage en nettside, optimalisere, gå igjennom nettsiden din, eller få struktur på arbeidet ditt? Ta kontakt for en uforpliktende prat.